Instagram

سه‌شنبه، اردیبهشت ۵

سینمایی که دچارش هستم !

"
" سکوت لُرنا " تکان دهنده است. نه. هیچ اتفاق خاصی درش نمی افتد. چرا می افتد. اتفاق های واقعی و بزرگ زندگی. به پیچیدگی مهاجرت. به بزرگی یک جنین توی رحم . به سختی یک عشق. به سادگی یک قتل. خب اما اینها برای یک تماشاگر می توانند بیخود باشند. اگر آمده باشد جلوه های ویژه ببیند. نه نبینید فیلم را اگر دنبال جلوه های ویژه اید. می خواهید بخندید ؟ خسته اید از اندوه های زندگی؟ نه. فیلم را پیشنهاد نمی کنم. شما را نمی خنداند. به اندازه ی زندگی ِ یک مهاجر واقعی است. زندگی یک مهاجر خنده ندارد. سکوت لُرنا از آن فیلم هایی است که من می روم برای دوباره دیدنش. که دیالوگ های بسیار کم اش را زمزمه می کنم صبح.. شب.. وقتی دارم توی خانه قدم می زنم. . عجیب است برای من که فیلمی بسیار واقعی.. سرشار از اندوه ، چطور آدم را به زمین امیدوار می کند.. با دیالوگ آخر ِ لورنا.. با شب بخیر اش.. آدم حس می کند دنیا با همه ی وحشی گری اش و همه ی آدم های دیوانه ی دیوانه اش جای امنی می شود.. یک روز... که لورنا از نطفه اش نمی گذرد.. که لورنا تا پای جانش می رود و نطفه اش را به بار می نشاند.. نطفه ی آزادی را..نطفه ی کرامت انسانی را.. و نطفه ی روزهای خوب را .. شب بخیر. "
اینها را چند روز پیش در فی.س بوک ام گذاشته بودم. برای اینکه آنهایی که مثل من هستند و علایق مشترک و از این حرفها ، بروند فیلم را ببینند. اهمیت فیلم در خیلی چیزهاست. اول از همه از ویژگیهای سینمای هالیوود جداست. همین برای من یعنی خوب. برای من که تقریبا نشده از فیلمی در سینمای هالیوود لذت ببرم . به جای این ، تا دلتان بخواهد از سینمای اروپا و آسیا لذت برده ام و کیف کرده ام. شخصیت های " سکوت لرنا " حاشیه ای و ضد قهرمان هستند. واقعی مثل خودمان. این هم یکی دیگر از ویژگی های دلنشین اش است. و بعد اینکه این فیلم خیلی خوب دنیای وحشی و متجاوز ِ روبروی یک مهاجر را نشان می دهد. من فکر می کنم مهاجران جزء دسته ای از انسانها هستند که خیلی مورد ظلم واقع شده و هنوز می شوند.برای خود من خیلی مهم تر است که اگر خواستم از گروهی دفاع کنم ، از آنها دفاع کنم تا فمنیستها مثلا.
و بعدترش اینکه فیلم توانسته قدرت پول را در دنیای مدرن نشان دهد. انگار که تمام مدرنیته را جوهری به نام پول تشکیل داده است.  ببینید فیلم را . ببینید .





۵ نظر:

santa گفت...

yalda jan! tamame dishab khabeto mididam !! va cheghadr khoob bood o aroom hamechi

alan umadam inja shokke shodam ke in ro neveshti... darde mohajerat

take care

Unknown گفت...

من که این درد و ندارم سانتا. فقط منظورم اینه که باید فیلم و ببینی. امیدوارم تماشاش کنی.

Shima گفت...

یلدا، از این دلبستگی های مجازی یک ریشه هایی میرسد به قلب ما، نمی دانم شاید ترسویم و و فکر می کنیم آنکه نمی بینیم و نمی شناسیم اش دوست تر است به ما تا آن ها که نزدیک اند. اما من هر روز این پنجره را باز می کنم و تصور می کنم تو را با کلیدهای کامپیوتر، با یک نگاهی که دارد کلمات را می زاید انگار و بعد می خوانم.
یلدا فکر کن دوستی داری، دور و قولی داده ای ... بیا بنویس.

Unknown گفت...

Shima: دنیا پر است از آدمهای خوبی مثل تو.. و من حتی یکی از آنها نیستم..

آزالیا گفت...

خیلی دلم می خواد ببینمش. خانوم یلدا به سلیقه ی فیلمی کتابی موسیقیایی شما اعتماد دارم.